lördag 27 september 2008

högst upp i botten finns svaren

after prolonged meditation and copious amounts of tea, these monks would experience the flash of insight that zen terms satori.

1.

lycka är en cappuccino, en bok, en penna och ett block, framför mig på konditori kungstornets nedre våning (i hörnet närmast disken, eller mitt emot toaletten).

koffeinets subtila rus som laddar den mentala motorn inför en stunds djupläsning/upplysning.

äldre damers ständiga sorl mitt meditativa mantra.

min arbetsplats de senaste åren.


2.

jag höll en predikan om mening, mådde inget vidare efteråt. men insikten var väl värd, jag såg min vågskåls konturer träda fram.

att en briljant bild väger tyngre än en börsnotering.

att livbojen kan vara tre ord efter tre timmars tänkande.

jag står vid ett vägskäl.

var är jag vid återkomsten?

Inga kommentarer: