torsdag 30 april 2009

ldn streaming

london town är ett dockland i förstoringsglas. smala gator, höga hus, dubbeldäckade leksaksbussar och retrotaxibilar jag vill lyfta upp mellan tummen och pekfingret innan jag inser att honey, you’ve been shrunk too.

tjuvarnas museum är magnifikt och även om sarkofager och faraoner inte längre rockar min båt finns magi i de flertusenåriga keltiska fornlämningarna. ett stycke världsarv under ett och samma tak, en labyrint av fryst historia. en stor dansande shiva möter min blick och jag suckar av välbehag.


national gallery och jag väntar på att det stendhalska tillståndet ska infinna sig, men tomrummet mellan jag och tavla kvarstår. dock – caravaggio i fullformat är inte att leka med.


födelsedagsfest i raketfart i warehouselägenhet till twist and shout and whatnot men allt blir till taktfast techno i euforins pulveriserade hav.


charing cross road är livsfarlig för den bankrutte bok- och filmälskaren och jag inhandlar en sebald, en chabon, en greenaway, en bergman och en welles för pengar jag inte har.


de samtida tavlorna i national portrait gallery masturberar den brittiska stoltheten med sådan slakhet att jag hoppar direkt till antiklimax utan att passera ’gå’. pinters porträtt är det enda som fångar mig, det är något med blicken och den domendagsdoftande bakgrunden. här har konstnärens utgångspunkt varit ’känsla’ snarare än ’kändis’.


brick lane – pleasantly insane. tibetanska dumplings och mängder av billiga tischor jag inte har råd att köpa. en välbalanserad blandning av hipsters and hindus. jag vet inte vem jag är men jag är mindre främling än i mitt eget hemland.

2 kommentarer:

toni sa...

jag blir rörd och ler och läser igen och du skriver så bra att jag ryser.

Anonym sa...

"jag vet inte vem jag är men jag är mindre främling än i mitt eget hemland"

Huvudet på spiken.
Bumi