lördag 11 oktober 2008

super-cannes

det är den första jag läser av honom, en av hans senaste. hans bästa, enligt citatet på omslaget. the first essential novel of the 21st century. men det var inte därför tog med den i reseboksamlingen. jag har velat läsa ballard sen jag såg cronenbergs filmatisering av crash och läste en text på filmvetenskapen skriven av en kvinna utan ben. hon var kritisk till ballards romantisering av invalidiserade kroppar, tror jag. minns inte riktigt hennes argument.

super-cannes verkar snarare handla om hyperrealiteter. ballard just gets hipper and hipper. men det är inte därför jag läser honom, upptäcker jag när jag veckor efter att ha köpt boken tittar igenom kritikercitaten på första sidorna.
ballard's extraordinary new novel reads like a survival manual for the new century... [...] super-cannes is a gleaming, tooled-up taste of tomorrow, beguiling, subversive and so appropriate to the mood of the new century that it feels like a survival handbook; it might just save your life.
en inramad freud ler självbelåtet åt mig, viftar med yiddish policemen's union och tvingar mig konstatera att mitt undermedvetna är en röd tråd.

Inga kommentarer: