lördag 18 oktober 2008

ahasverus äventyr

'wandering...?' i gestured at the wooded parkland. 'i go for walks. what's the point of all this landscape if no one sets foot on it?'
'it's more for show. like most things at eden-olympia.'

stadspromenader, i nöd och lust. stockholm på natten, musik i hörlurarna, över broar, under tankar, genom minnen.

men inte här. tvärt om, här. inget behov av att leka äventyr, hitta nya gator i välbekanta kvarter, vakendrömma mig vilse.

jag tog min första ensamma promenad igår. korsade några gator längst avenida pueyrredon. varje steg en kamp mot massan. trottoaren räcker inte till. inte luften heller.

sätter mig till slut på ett café för att äta lite. andas ut. mitt emot mig en gammal kvinna.

jag avverkar några sidor super-cannes. kvinnan hasar förbi, går mot dörren.

jag ställer mig upp för att hjälpa henne ut.


nej, nej, gör er inget besvär. jag är strax tillbaka. vad är klockan, förresten?

innan jag hinner svara slår hon upp dörren. den förblir öppen. jag ser henne hasa sig ut på trottoarkanten. ställa sig över ett gatlock. urinera.

Inga kommentarer: