fredag 27 februari 2009

space zombi

i rymden kan ingen höra dig rocka.

bandet heter zombi. skivan heter spirit animal. de fem progglånga spåren heter spirit animal, spirit warrior, earthly powers, cosmic powers och through time.

jag gissar att bandnamnet (utan e på slutet) är en referens till filmen, för soundet andas italiensk syntprogg à la fulci och argento-soundtrack. men mer esoteriskt. mer postrockigt. mer psykedeliskt. med en gnutta pink floyd och tangerine dream.


jag vet inte om det ligger nån ironi i de uppenbart new age-aktiga låttitlarna eller om det här är lika ärligt trippat som den 70-talsmusik soundet påminner om. jag skiter i vilket. det här är inte bara den bästa skiva jag hört hittills i år, det är också den som äntligen fick mig att våga återbesöka platsen jag undvikit sen
våren 2008. genombrottet till ära bjuder jag på en bild jag gjorde in the good old days.


hela skivan finns förresten att streama på: http://spirit-animal.info/

Inga kommentarer: